Jäähdytys, lämmitys ja alipaine
Auton polttomoottorista johdetaan pois lämpöä nesteen välityksellä. Nestejäähdytystä varten moottorin sisällä on jäähdytysnestekanavat. Nesteen virtausta säädellään termostaatin avulla, joka päästää nesteen kiertämään jäähdytysnestekanavia pitkin jäähdyttimelle. Jäähdyttimessä neste luovuttaa lämmön metalliripoihin joita ilmavirralla jäähdytetään. Jäähdyttimen läpi kulkenut neste kiertää takaisin moottoriin.
Jäähdytysjärjestelmän paine on normaalia ilmanpainetta korkeampi ja tämän vuoksi jäähdytysnesteen lämpötila voi olla yli 100 astetta. Tämän vuoksi jäähdytysnesteen täyttökorkkia avatessa tulee olla varovainen. Jäähdyttimen korkin toiminta on syytä varmista ajoittain ja tarvittaessa uusia. Rikkoutunut korkki ei välttämättä vapauta painetta, joka taas rasittaa letkuja ja tiivisteitä.
Diesel-auton alipainejärjestelmä
Diesel-ajoneuvon alipainepumppu kehittää auton jarrutehostimen tarvitseman alipaineen. Alipainetta käytetään myös moottorin säätimissä ja vanhemmissa autoissa mukavuus laitteissa.
Tutustu myös muihin auton varaosista kertoviin sivuihimme:
Mikäli tarvitset automerkkiisi perehtynyttä korjaamoa, KL-ServicePartner verkostomme palvelee. Nykyaikaiseen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner‐ korjaamot tarjoavat Mercedes‐ Benz‐, BMW‐, Audi- ja Volvo ‐asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön.